Ontstaansgeschiedenis

Louis de Jel, een van de initiatiefnemers van Lekker Utregs, had in Wageningen ervaring opgedaan met het organiseren van maaltijden met regionale producten, en in Dordrecht met het creëren van buurtmoestuinen in een 'Vogelaarwijk'. Toen hij in 2004 een kantoorruimte bij het Milieucentrum Utrecht kreeg en Saske Rodenburg aanhaakte, ontstond met MCU directeur Roland Pereboom een creatieve mix.

Toen ook MCU bureaucoördinator Arie Bosma mee ging werken, kreeg het initiatief tevens een praktisch-organisatorische bodem.

We organiseerden op 15 september 2005 de eerste bijeenkomst met direct betrokkenen zoals boeren, winkeliers, koks, consumenten en adviesbureaus. Hieruit ontstond een klankbordgroep. Gezamenlijk bepaalden we wat er gedaan moest worden om Utrechts voedsel op de kaart te zetten. We maakten een projectplan en vonden financiering voor evenementen en promotiemiddelen. Daarmee konden we een wedstrijd organiseren om een logo en een slogan te bedenken. De logowedstrijd werd gewonnen door Smaak Ontwerpers.

Na de lancering van het logo in Park Lepelenburg was op 14 september 2006 de eerste bijeenkomst van de 'stuurgroep', bestaande uit deskundigen die tot de oprichting van de Stichting Lekker Utregs op 30 juni 2009 steun en sturing gaven aan de ontwikkeling van de campagne. Deelnemers waren: Maarten Fischer (Taskforce Multifunctionele Landbouw), Luuk Schouten (tuinderij Eyckenstein), Martin Vastenhout en Huub van der Maat (Stichting Terecht Anders), Frank Verhoeven (Boerenverstand), Paul Vocking (Vocking), Han Wiskerke (Wageningen Universiteit), Marian Blom (Bionext) en Monique Melchers (KNHM).

N.B. In 2004 liet minister Veerman in een brief weten dat hij de regionalisering van de landbouw niet kon steunen, omdat die conflicteert met de door hem gesteunde liberalisatie en exportgerichte agro-industrie. Sindsdien is er een hoop veranderd!

 

 

De buurtmoestuinen in Dordrecht.pdf  Startbijeenkomst.pdf  brief minister Veerman.pdf